Tänk om jag hade öron

 
Jag önskar att jag hade öron. Jag vill också testa öronakupunktur. Jag vet allt bra som händer i kroppen när man får öronakupunktur som tex:
- Stresshormonet Cortisol sjunker i blodet.
- Endorfiner frisätts och ger en lugnande effekt.
- Signalsubstansen Seretonin påverkas och påverkar positiv smärta, sömn, känsloläge, aggression och aptit.
- Dynorfin frisätts och ger en smärtstillande effekt.
- Dopamin frisätts och är en "må bra" signalsubstans, ingår i hjärnans belöningssystem.
- GABA påverkas, för låg nivå kopplas till ångest.
- Påverkar ämnesomsättningen positivt.
- Oxytocinhalten höjs och ger ro och välbefinnande.
 
Jag vet att man började använda öronakupunktur redan i början av 70-talet mot abstinens. Metoden visade sig senare även ha effekt på psykiska och fysiska symptom som stress, depression, ångest, oro, sömnsvårigheter, aggression m.m.
 
Stian, min chef sätter fem nålar på bestämda punkter i varje öra, det har jag sett. Han har sagt att de bör sitta kvar i ca 40 minuter och för bästa effekt bör behandlingen ges ofta i början för att sedan glesas ut.
 
Om jag ändå hade öron. Då skulle jag prova någon gång och då hade jag kunnat få nålar för att slippa de där nätterna när jag inte kan sova.......Om jag ändå hade öron!
Taggar: stress, öronakupunktur;

Kommentera inlägget här :